MissVixen

2012-03-08
16:04:13

internationella kvinnodagen

Bara för att det är internationella kvinnodagen idag så tänkte jag passa på att ge min syn på den rådande jämställdhetsdebatten. Jag har kommit på mig själv flertalet gånger på senare tid med att bli lite irriterad på de som hörs i debatten. Jag tycker att man fokuserar på fel saker. Många som diskuterar kring ämnet nu vill att könen ska jämställas så pass att det inte längre finns någon skillnad och det tycker jag är helt fel. Män och kvinnor ÄR olika och kommer alltid att vara det. Det är inte där problemet ligger utan det handlar om att vi ska värderas lika oavsätt kön, ålder, sexualitet, hudfärg osv. För många är det lätt att säga att problemet är löst när samma prestation ger samma lön och visst håller jag med om att det är en del av problemet. Men då får man ta det ett steg till. De arbeten som anses vara mer "kvinnoarbeten" har ofta lägre lön och öven de arbeten som historiskt sett varit mer mansdominerade går ner i lön när det kommer in fler kvinnor i branchen. Vad säger det om vad som värderas högst?

Jämställdhetsdebatten sträcker sig ju mycket längre än lönestatistik, men på något sätt är det alltid lättare att diskutera den här biten. Det är ju just bara att titta på faktan för att visa på att det inte är jämställt. Och det är genom lönerna man kan förändra andra bitar med. Som det är nu så förstår jag att man i många familjer låter kvinnan ta hela föräldraledigheten då mannen kanske får ut 10000kr mer i månaden. Men skulle lönerna vara mer lika är det kanske inte längre så självklart att det är kvinnan som ska ta den biten.

Jag kan nog diskutera det här i oändlighet, men det tänker jag inte göra nu. Dels för att risken finns att jag börjar trassla in mig i mina egna tankar så att ingen förstår och dels för att det inte är många som orkar läsa så här långa texter.

Men kom ihåg att det är viktigt att tänka till, att det är viktigt att kämpa för ett samhälle där vi alla är lika värda.

Kommentarer:
#1: sara

ja vi har haft det riktigt härligt! :) men nu är vi hemma och det känns också riktigt härligt :)

2012-03-08 @ 17:01:13
#2: Maria

Ang filmen så är det fruktansvärt! Vi lever ju som i en skyddad värld här i Sverige, kan känna att jag knappt ens tar till mig nyheterna som visas ibland för det är så hemskt. Lika med kvinnors rätt - här har vi ju eg inte några stora problem, annat är det i vissa länder där man som kvinna knappt har något värde! Usch visst blir man arg /ledsen när man börjar "tänka efter" .. Man önskar man gjorde mer ibland.

= )

2012-03-08 @ 17:32:31
#3: syss

Word!

2012-03-09 @ 20:34:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: