MissVixen

2010-03-20
10:36:00

snart slut på vecka 1

Som jag tror att jag skrev så har detoxens 10-i-topp lista några undantag. Det står att man inte får äta/dricka några mejeriprodukter, men naturell ekologiskt yoghurt går bra då det innehållet levande yoghurtkultur som är bra för magen. Man får också äta måttliga mängder av ekologisk buffelmozzarella och ekologisk fetaost, men det kommer jag inte ihåg anledningarna till. Banan var också ett av undantagen i listan, så man egentligen inte får äta frukt på grund av fruktsockret. Så för att visa att man faktiskt inte blir så lidande av denna detox tänkte jag berätta lite vad vi faktiskt har ätit.

*Till frukost äter jag en skål med skivad banan och lite müsli och dricker örtté av något slag, till exempel pepparmynta té.
*På förmiddagen knaprar jag i mig lite morötter eller sockerärtor för att inte få en blodsockersvacka.
* Lunchen består av rester från gårdagens middag, och på eftermiddagen blir det till exempel lite morötter, sockerärtor, solrosfrön, banan, yoghurt eller pumpafrön.
*Till middag har vi tillexempel ätit ungsstektkalkon med rostade rotfrukter, stekt lax med blomkål och sparris, vitlöksmarinerade kycklinglår med en sallad av avokado, fetaost, salladslök och romansallad. Igår va det ju fredag så då lyxade vi till det med räkor och avokado (nu i efterhand är jag egentligen inte säker på om man enligt boken får äta skaldjur, måste kolla upp det). Men som ni ser så är det inte ett lidande detta, mer än att jag redan tröttnat på rotfrukter så ska försöka undvika det ett tag =)

Hur har de senaste dagarna varit då? Jo, jag tror att alla negativa biverkningar verkar ha släppt förutom att jag är lite tung i huvudet när jag vaknar. Den posetiva effekten som jag märker mest av är att jag sover om nätterna! För mig som är van att vakna 4-5 gånger varje natt är det helt fantastiskt att få sova fram till småtimmarna då jag vaknar av att jag är kissnödig. Inte så konstigt kanske med tanke på allt vatten jag dricker! Sen somnar jag om på en gång igen och sover som en stock fram tills det att veckarklockan ringer. Och jag sover verkligen djupt, inte den där ytliga sömnen som jag är van vid, utan som en klubbad säl! och vet ni, idag vaknade jag av mig själv kl sju och jag var pigg! Hur ofta händer det lixom? En annan positiv sak som hänt är att jag inte är sugen på något hela tiden och jag är mätt mycket längre efter en måltid. Och jag blir mätt av mindre portioner! Det känns riktigt bra! Och sakta men säkert kryper det nedåt på vågen, vilket verkligen är befriande efter den här hösten/vintern. En annan sak som gör att jag känner mig lättare är att jag inte känner mig som en uppblåst ballong heller, det är trevligt =)

Nu hoppas jag bara att jag kan samla på mig lite extra energi och detoxa mitt hem =) Det behövs verkligen rensas ur, röjas upp och tokstädas! Vem vet, det kanske blir mitt söndagsnöje.

Jag imponeras av den som orkat läsa hela den texten, men för den som orkade så hoppas jag att jag kan inspirera till att fler gör en vårrensning av kroppen!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: